Niš – grad sa hroničnim nedostatkom parking mesta

Aleksandra Krstić i Miroslav Jevtić
Filozofski fakultet, Univerzitet u Nišu

 

Niš – grad sa hroničnim nedostatkom parking mesta

 

Foto: autorski tim

 Nedostatak parking mesta je problem u mnogim gradovima širom Srbije. Saobraćajni fakultet u Beogradu izradio je studiju za potrebe grada Niša koja pokazuje da broj raspoloživih parking mesta u centralnoj zoni – ne zadovoljava potrebe korisnika. Neusaglašenost između broja zahteva i raspoloživog broja parking mesta, uz neadekvatno upravljanje, doveli su do toga da parkirana vozila u najvećoj meri zauzimaju deo uličnih profila namenjen dinamičkom saobraćaju, a vozila na trotoarima ugrožavaju bezbednost svih učesnika u saobraćaju, a posebno pešaka. Parking mesta u centru Niša podeljena su u tri zone: ekstra  zonu, crvenu i zelenu, po prioritetu. Vreme naplate parkiranja je radnim danima od 07 do 21, a subotom od 07 do 14 časova. Nedeljom se parkiranje ne naplaćuje.

Grad Niš ima 3 veća parkirališta, garažu „Goran Ostojić“ nadomak Doma Zdravlja, garažu „Siđelićev Trg“ u gotovo samom centru grada i posebno parkiralište „Čair“, koji se nalazi u blizini istoimenog parka i sportskog centra. Navedena parkirališta su neretko potpuno popunjena i sasvim je jasno da Nišu nedostaju veće javne garaže. 

Javna garaža (foto: unsplash.com)

Da su problemi sa parking mestima u Nišu učestali potvrđuje se i u tekstovima lokalnih medija. Stanovnici solitera u ulici Stefana Prvovenčanog organizovali su više protesta zbog toga što im je Parking servis odnosio automobile ispred zgrade u kojoj stanuju. Stanari zgrade na Sinđelićevom trgu u Nišu takođe su protestovali zbog toga što su im nadležni gradski organi oduzeli parking prostor koji decenijama koriste.

 

Kako nastaju problemi sa parking prostorima u Nišu

U pojedinim delovima grada su pravljene garaže u prizemlju zgrada. Njih nema dovoljno za automobile svih stanara, a u solidnoj meri bi pomogle u rešavanju problema parkiranja. Međutim, masovna je pojava da se te garaže pretvaraju u poslovni prostor (frizerski i saloni lepote, pekare, prodavnice…), ali i u stambeni prostor. Na taj način izgubljeno je i to malo garažnog prostora, a kada mušterije dođu kolima u te salone, pekare i prodavnice i kada se i oni parkiraju na trotoar ili ostave auto na ulici, problem postaje još veći.

Parking gužva (foto: unsplash.com)

Drugi značajan problem je to što značajan broj građana kupuje stanove po principu „lokcije“, ne razmišljajući o parkingu. Velika je potražnja za stanovima koji su blizu centra. Kada pronalaženje parking mesta postane problem, onda se krivci pronalaze u vozačima koji dolaze iz drugih delova grada. Problem je takođe i u neodgovornosti pojedinaca, sve je češća pojava da vlasnici garaža ostavljaju svoje automobile na javnim površinama i time stvaraju još veće gužve.

 

Moguća rešenja problema…

 Kada je reč o potencijalnim rešenjima, prvo je svakako izgradnja javnih garaža u centralnom gradskom jezgru. Garaže bi nedvosmisleno ublažile trenutnu sliku, međutim to ne bi dovelo do rešenja. Na osnovu svega što smo uočili tokom ovog kratkog istraživanja, najbolja solucija svakako bi bila ona koja bi dovela do smanjenja upotrebe automobila. Niš je kompaktan grad i smatramo da bi izgradnja biciklističkih staza i premrežavanje grada istim dovela do promene svesti građana u pravcu toga da automobili nisu jedina opcija za transport. Smanjenjem saobraćaja, smanjila bi se i potreba za parking mestima, a ona su problem koji u Nišu građane podstiče i na proteste…

Komentarisanje nije više omogućeno.